Jantje Beton project

Spelend Leren

Kinderen leren door te spelen. Ze leren bijvoorbeeld bewegen, samenwerken, problemen oplossen en ontdekken en ervaren van alles in de wereld om hen heen. In de programmalijn Spelend Leren zetten we ons in om kinderen en jongeren meer te laten spelen tijdens schooltijd, in de pauzes en rondom de school. Dat doen we door letterlijk en figuurlijk meer ruimte voor spelen te maken. Zo zorgen we ervoor dat kinderen en jongeren fysiek actiever zijn, hun sociale veerkracht versterken en waardevolle vaardigheden ontwikkelen.

Bij projecten van Spelend Leren staan o.a. plezier en actieve betrokkenheid van het kind centraal. We werken nauw samen met leerkrachten en schoolleiders om ons programma vorm te geven. Zo spelen we in op de behoefte en dragen onze activiteiten ook bij aan de onderwijskwaliteit en het werkplezier van leerkrachten.  

Naast het ontwikkelen en uitvoeren van activiteiten zetten we in op kennisdeling over spelen(d leren) en lobby voor bijvoorbeeld de financiering van schoolpleinen. 

Projecten en activiteiten 

Spelen is Leren 

Onderzoek wijst uit dat kinderen zich op meerdere manieren ontwikkelen door te spelen. Wil je weten hoe? In het onderstaande overzicht hebben we diverse onderzoeksresultaten op een rij gezet. Klik op de afbeelding om de pdf te downloaden.

Aan de slag met Spelend Leren? 

Heb je een vraag over een project van Jantje Beton, wil je meer weten over Spelend Leren of wil je bijdragen aan het programma? Neem dan contact op met programmaleider Spelend Leren, Marlies Bouman (m.bouman@jantjebeton.nl)