Koningin Máxima opent eerste MuziekSpeeltuin

Persbericht — 20 mei 2021

Vanmorgen heeft Koningin Máxima, erevoorzitter van de stichting Méér Muziek in de Klas, in de speeltuin van de Rotterdamse wijk Crooswijk een digitaal muziekspeeltoestel onthuld. De stichting die zich inzet voor structureel muziekonderwijs voor alle 1,4 miljoen basisschoolkinderen, is maatschappelijk partner van het Eurovisie Songfestival en zet daarom deze week muziekonderwijs in Rotterdam centraal.

Het eerste interactieve muzikale speeltoestel kan na schooltijd gebruikt worden om muziek te maken en onder schooltijd worden ingezet voor muziekonderwijs. Met de MuziekSpeeltuin, een initiatief van Méér Muziek in de Klas, ontwikkeld in samenwerking met diverse partners, biedt de stichting kinderen die minder snel in aanraking komen met muziek de mogelijkheid om de kracht ervan te ontdekken.

MuziekSpeeltuinen

Met de MuziekSpeeltuin biedt Méér Muziek in de Klas iets blijvends aan de kinderen in Rotterdam. De ambitie van Méér Muziek in de Klas is om in meer achterstandswijken in Nederland MuziekSpeeltuinen te bouwen. De speelplek, een in uitvoering vrij eenvoudig te realiseren concept, wordt waar mogelijk eerst gecreëerd bij gecertificeerde scholen van het Jeugdeducatiefonds, een van de partners van de stichting. Andere partijen die bijgedragen hebben aan de speeltuin zijn onder andere: Jantje Beton, VandenEnde Foundation, Rotterdam, Yalp en de Gemeente Rotterdam.

Na het bezoek aan de speeltuin, ging Koningin Máxima op de nabijgelegen A.S. Talmaschool in gesprek met onder anderen Said Kasmi, wethouder Onderwijs, Cultuur en Toerisme, Monique Degeling, schoolleider A.S. Talmaschool, Hans Spekman van het Jeugdeducatiefonds en Dave Ensberg-Kleijkers, directeur Jantje Beton en ambassadeur Méér Muziek in de Klas. Onderwerp van gesprek was wat muziek kan betekenen voor taalontwikkeling en kansengelijkheid in het onderwijs.

Vervolgens vertrok Koningin Máxima met 46 kinderen van de A.S. Talmaschool naar Ahoy om daar de generale repetitie van de tweede halve finale van het Eurovisie Songfestival bij te wonen. Daar ging de erevoorzitter samen met twee kinderen van de A.S, Talmaschool in gesprek over muziek met presentator Nikkie de Jager. Voor de generale begon, verzorgde Buddy Vedder, ambassadeur Méér Muziek in de Klas, een nog een kort muzikaal en informatief voorprogramma waarin muziek op school centraal stond.