Jantje Beton activiteiten

Power of Play

Met de Power of Play maken leerlingen uit de midden-en bovenbouw hun eigen speelmateriaal en worden speelactiviteiten gedaan met focus op samenwerken en respect.

We moeten steeds meer, en spelen steeds minder. Terwijl spelen het belangrijkste én leukste onderdeel is van een gezond leven. Daarom bieden Jantje Beton en Right To Play ook dit schooljaar basisscholen in Nederland en Rwanda het project Power of Play aan.

Onderdeel 1: Maak je eigen speelmateriaal

Dit zijn 6 lessen van 1 tot 1,5 uur: kinderen maken hun eigen speelmateriaal van restmaterialen. De kinderen worden zich bewust van materiaal, speelgoed en werken aan vaardigheden als creativiteit, inventiviteit en ontwerpen. 

Wil je voorbeeld lessen bekijken?
>> Voorbeeld pagina's handboek

Onderdeel 2: Doelgerichte speelactiviteiten

In periode van 8 tot 10 weken, wekelijks 40 minuten: ervarend leren door middel van sport- en spelactiviteiten die de fysieke, sociale en cognitieve ontwikkeling bevorderen. Leerlingen, die de pilot deden, zeiden vooral geleerd te hebben op het gebied van respect voor elkaar, goed kijken voordat je iets doet en jezelf zijn. De leerkracht doet elke week minimaal 1 doelgerichte speelactiviteit met de groep.

Wil je voorbeeld activiteiten bekijken?
>> Voorbeeld pagina's handboek

Spelend leren met power of play

  • Kinderen werken aan vaardigheden als creativiteit, inventiviteit en ontwerpen. Ze nemen deel aan speelactiviteiten met de focus op samenwerken en respect.
  • Actieve opdrachten, waarbij leerlingen zelf aan de slag gaan en ontdekken en onderzoekend leren.
  • Via foto's en filmpjes zien Nederlandse leerlingen hoe leeftijdsgenoten in Rwanda dit project aanpakken

MEEDOEN OF MEER INFORMATIE? 

Wil jullie school vanaf 2019/ 2020 ook meedoen? Download dit formulier, vul het in en e-mail het naar Miranda Verburg: m.verburg@jantjebeton.nl. Ook voor antwoord op jouw vragen kun je bij haar terecht.

IN HET KORT 

Waar: Basisscholen in Nederland en Rwanda. Jantje Beton focust zich op de scholen in Nederland.
Doel: 20.000 leerlingen in Nederland en Rwanda doen mee aan de speelactiviteiten, spelenderwijs ontwikkelen zij 21e eeuwse vaardigheden. 
Gefinancierd: Door de Nationale Postcode Loterij, 2017: € 1.475.000.