Directeur Mascha van Werven en AM directievoorzitter Ronald Huikeshoven leggen uit hoe de organisaties gezamenlijk meer voor elkaar krijgen.
Actueler dan ooit
Jantje Beton bestaat al sinds 1968, maar de uitdagingen op het gebied van speelruimte in Nederland zijn volgens Mascha van Werven juist actueel: “Volgens de laatste cijfers zijn er 400.000 kinderen in Nederland die nooit buitenspelen. Dat aantal is gigantisch gestegen in korte tijd. We zien in de cijfers dat het minder normaal is om na school naar buiten te gaan om te spelen. Kinderen maken zo minder vriendjes in hun directe omgeving en is er meer eenzaamheid.
Daarnaast nemen mentale problemen en obesitas onder kinderen toe. Buiten zijn en lekker bewegen helpt dit terugdringen. Kinderen ontwikkelen zich beter als ze buitenspelen. Ze leren doorzetten en krijgen er zelfvertrouwen door. Het draagt bij aan het gezond en gelukkig opgroeien van kinderen.”
Speelruimtes hebben sociale functie
De samenwerking met AM is volgens Mascha juist nu belangrijk. “In Nederland is op het moment een grote bouwopgave. Er worden veel nieuwe huizen gebouwd, maar de speelruimte groeit niet mee. Daarom maken we ons hard voor het leefbaar maken van wijken met speelruimte die het welzijn van kinderen vergroot. Samen met AM kunnen we ervoor zorgen dat speelruimte geen sluitpost is. Dat we meteen aan het begin van de ontwikkeling met de kinderen kijken naar wat ze zouden willen en die ruimte direct intekenen.”
Ook Ronald Huikeshoven benadrukt de gedeelde ambitie van de organisaties: “Wij willen gebieden ontwikkelen die een positieve invloed hebben op het welzijn van mensen en hun sociale omgeving. Dit zijn voor ons twee belangrijke impactthema’s. Het welzijn van de kinderen in de wijk is daar onlosmakelijk mee verbonden. Daarnaast zijn speelruimtes in een gebied ook ontmoetingsplekken waar kinderen en ouders samenkomen en waar buurtgenoten elkaar ontmoeten.”

Kinderparticipatie vergroten
De samenwerking is voor beide partijen verrijkend. Ronald: “Jantje Beton heeft een enorme kennis en expertise over hoe we speelruimte kunnen realiseren en hoe we zowel jongere als oudere kinderen zelf kunnen laten participeren hierbij. Daarnaast kunnen we gebruik maken van elkaars netwerk om het onderwerp in Nederland hoger op de agenda te zetten.” Samen willen ze daarbij de kinderparticipatie bij het ontwikkelen van gebieden vergroten.
Mascha: “Kinderparticipatie is heel belangrijk. Als volwassenen denken we soms te weten wat kinderen leuk vinden, maar ze weten het zelf natuurlijk het beste. Daarom hebben we bij Jantje Beton de Buitenspelers, een groep kinderen die we om advies vragen en we organiseren buurtsafari’s met AM. We gaan dan met kinderen die in de wijk gaan wonen het nieuwbouwgebied in om te bekijken wat ze daar voor speelruimte willen.”
Ronald: “De buurtsafari’s leveren ons waardevolle informatie op over wat kinderen in de omgeving willen en nodig hebben om lekker te kunnen spelen buiten. Die verzamelde informatie gebruiken we vervolgens weer als leidraad voor nieuwe gebiedsontwikkelingen.”
Gemeentes prikkelen
Ook werken de twee organisaties samen om de boodschap over speelruimte en leefbaarheid in buurten over te brengen aan de overheid en het publiek. Ronald: “We willen gemeentes prikkelen en ze uitdagen om nog beter rekening te houden met speelruimte in de nieuwe wijken.”
Mascha: “Dat doen we bijvoorbeeld met onze Jantje Beton Prijs. Daarmee richten we de aandacht op de gemeentes die goed bezig zijn met speelvriendelijkheid. Gelukkig doen gemeentes het al goed. De drie genomineerden zijn gekozen door een vakjury waar Ronald ook deel van uitmaakt.”
Ronald: “Het was ontzettend leerzaam om met verschillende deskundigen de gemeentes te beoordelen. We keken naar verschillende aspecten, zoals het speelbeleid, inclusiviteit, sociale veiligheid en een groene omgeving. Zo kwamen we tot drie genomineerden voor de Jantje Beton Prijs 2025: Apeldoorn, Breda en Utrecht. Uiteindelijk kiest de kinderjury welke gemeente wint. Dat is ontzettend leuk, want zij hebben hun keuze nu bepaald en tot de uitreiking op 10 april weten wij ook nog van niets!”
“Hoewel het aantal kinderen dat buitenspeelt op het moment afneemt, zien we dat in de gebieden waar wij actief zijn het buitenspelen juist weer toeneemt. De kinderen gaan daar ook echt meer naar buiten.”

Mascha van Werven
Directeur Jantje Beton
Samen resultaten boeken
AM en Jantje Beton zijn enthousiast om in de toekomst gezamenlijk nog meer te betekenen voor buitenspeelruimte in de nieuwe gebieden van Nederland. Mascha: “We werken nu sinds 2023 samen en onze missies liggen dicht bij elkaar. We verwachten in de toekomst steeds vaker samen op te trekken.”
Ronald: “De samenwerking met Jantje Beton zorgt ervoor dat we bij AM met nog meer enthousiasme nadenken over hoe we onze gebieden speelvriendelijker kunnen maken. Ik merk dat de collega’s nu nog meer gedrevenheid hebben om dit te doen.”
Mascha benadrukt bovendien dat in de gebieden waar Jantje Beton actief is met advies over beleid, kinderparticipatie en met financiële steun er ook daadwerkelijk resultaten geboekt worden: “Hoewel het aantal kinderen dat buitenspeelt op het moment afneemt, zien we dat in de gebieden waar wij actief zijn het buitenspelen juist weer toeneemt. De kinderen gaan daar ook echt meer naar buiten.”
Help ook mee
Word zakelijk partner van Jantje Beton!