Steeds minder speelvrijheid
Buitenspelen is voor kinderen allang niet meer vanzelfsprekend: slechts 28% speelt vaker buiten dan binnen en nog maar een kwart mag zelfstandig de buurt in. Dat blijkt uit het Generatieonderzoek Buitenspelen 2025 van Verian, in opdracht van Jantje Beton en de Branchevereniging Spelen & Bewegen. Om die ontwikkeling te keren, starten Jantje Beton en coöperatie Univé deze zomer een gezamenlijke campagne die kinderen weer aanmoedigt om naar buiten te gaan. We gaan op zoek naar hun buitenspeeldromen.
‘Een krachtig signaal’
De waarde van buitenspelen blijft onverminderd groot. Maar liefst 88% van de kinderen voelt zich blij en sterk na een middag buiten. “Een krachtig signaal. Je ziet meteen wat buitenspelen doet met kinderen,” zegt Mascha van Werven, directeur-bestuurder van Jantje Beton. “Ze voelen zich beter, bewegen meer, leren omgaan met andere kinderen en maken vriendjes. En het mooie is: wat ze nu buiten leren en doen, helpt ze later ook. Ze blijven vaak actiever, worden handiger in bewegen en hebben minder kans op overgewicht of mentale problemen.”
Geen bijzaak, maar basisbehoefte
Ook Univé ziet buitenspelen als een belangrijk onderdeel van gezond opgroeien. “Als coöperatie met een ledenbelang kijken wij zorgvuldig hoe we kunnen investeren in zowel de vitaliteit als de leefomgeving van onze leden,” zegt Johan van den Neste, voorzitter van de Raad van Bestuur van Univé. “Daarom zien we buitenspelen niet als bijzaak, maar als basisbehoefte. Met Buitenspeeldromen combineren we spel, veiligheid en vitaliteit, en stimuleren we de sociale samenhang die in veel buurten vroeger vanzelfsprekend was.”
Stuur jouw buitenspeeldroom in!
Dus: wat is jouw buitenspeeldroom? Een racebaan door het park? Een waterfestijn in de straat? Of een sprookjesbos in de speeltuin? Laat het zien in een tekening, knutselwerk of beschrijving en stuur ‘m in. De vier mooiste dromen maken we deze zomer echt waar!