Vijftig organisaties roepen kabinet op om middelbare scholen direct te heropenen

Persbericht — 19 februari 2021

Zeker vijftig organisaties roepen dringend het kabinet op om de middelbare scholen per direct te heropenen. Ze vinden dat het gebrek aan perspectief voor leerlingen in het voortgezet onderwijs een enorme belasting is op hun mentale gezondheid en sociale ontwikkeling. 'Maar de ernst hiervan lijkt nog steeds niet tot de politiek te zijn doorgedrongen,' zo staat in een vandaag uitgebracht statement.

De vijftig partijen, waaronder UNICEF Nederland, KidsRights, Jantje Beton, Augeo, Stichting Kinderpostzegels, de Nederlandse ggz en Jeugdzorg Nederland, maken zich grote zorgen om jongeren in Nederland. Sinds de coronacrisis zijn scholieren maandenlang verstoken van onderwijs. De prijs die zij daarvoor betalen is groot. De helft van de jongeren geeft aan zich eenzaam te voelen. Jongeren zijn sneller verdrietig of boos. Ook is er een toename in eetstoornissen, depressieve gevoelens en angst onder tieners.

Zodoende roepen de maatschappelijke organisaties het kabinet op om al deze risico’s in perspectief te plaatsen en direct over te gaan tot het heropenen van de middelbare scholen. 'De huidige stilstand betekent letterlijk een achteruitgang van onze jongeren. Zeker, jongeren zijn veerkrachtig en passen zich aan, maar daarmee zijn ze ook het makkelijkst om als groep te vergeten. Laat hen niet de onzichtbare slachtoffers worden van de coronapandemie,' aldus de organisaties.

De organisaties dringen erop aan te kijken naar alternatieven om leerlingen in het voortgezet onderwijs weer naar school te laten gaan. Bijvoorbeeld door scholieren minimaal één dag per week naar school te laten gaan of klassen in te roosteren op verschillende dagen. Scholieren kunnen ook leskrijgen in leegstaande gebouwen. 'Met als voorwaarde dat het onderwijs de ruimte, geld en menskracht krijgt om op creatieve wijze hun scholen te kunnen heropenen,' stellen de organisaties.

Het heropenen van middelbare scholen brengen gezondheidsrisico’s en onrust met zich mee. 'Maar we weten dat scholen geen grote besmettingshaarden vormen en leraren niet meer kans hebben het coronavirus op te lopen dan andere beroepsgroepen.' Om zorgen weg te nemen bij docenten, vinden de organisaties het belangrijk dat leraren beter worden geïnformeerd over de gezondheidsrisico’s. Het eerder vaccineren van het onderwijspersoneel zou ook kunnen helpen de onrust weg te nemen. Daarbij willen ze dat tieners worden betrokken bij het coronabeleid. 'Jongeren zijn als de besten in staat om te reflecteren op wat zij nodig hebben,' aldus de organisaties.

De oproep is een initiatief van UNICEF Nederland, KidsRights, Jantje Beton, Augeo en Stichting Kinderpostzegels. De oproep wordt door meer dan 50 andere maatschappelijke organisaties ondersteund.