Vierde statiegeldactie van Dirk van den Broek voor Jantje Beton van start

Persbericht — 30 maart 2022

Vandaag gaven Dave Ensberg-Kleijkers (directeur-bestuurder van Jantje Beton) en Jos van der Jagt (supermarktmanager van Dirk van den Broek) het startsein voor de derde statiegeldactie voor Jantje Beton. In alle Dirk filialen kunnen klanten t/m zaterdag 23 april hun statiegeldbon schenken aan Jantje Beton.

Buitenspelen voor ieder kind bereikbaar maken én houden

Kinderen moeten steeds meer en spelen steeds minder. Drie op de tien kinderen spelen bijna niet buiten. Terwijl zoiets kleins en simpels als buitenspelen een grote rol speelt in het leven van opgroeiende kinderen. De magie van buitenspelen is ongekend groot. Als kinderen spelen, ontstaat een wereld waarin alles kan. Ze verleggen grenzen en leren door vallen en opstaan. Samen buiten met vriendjes de wereld ontdekken. Dat is toch het mooiste wat er is?

Buitenspelen is niet alleen het leukste wat er is, het is onmisbaar voor de sociale, motorische en mentale ontwikkeling. De afgelopen 2 jaar is buitenspelen nog nooit zo vaak onderwerp van gesprek geweest. Tijdens de coronacrisis zijn jongeren en kinderen minder gaan bewegen. Vooral kinderen die al matig bewogen zijn minder gaan bewegen. Vooral kinderen die al matig bewogen1*. Dat is alarmerend, want buitenspelen houdt kinderen spelenderwijs in beweging. Daarom komen wij in actie.

Dave Ensberg-Kleijkers (directeur-bestuurder van Jantje Beton): “Dankzij de klanten van Dirk kunnen kinderen gelukkig en gezond opgroeien. Met hun gulle donaties in de vorm van de statiegeldbonnetjes kan Jantje Beton mooie projecten organiseren, zodat kinderen vrij kunnen buitenspelen. Als deze generatie kinderen later terugkijkt op hun jeugd, doen ze dat met positieve en leuke speelherinneringen en doldwaze avonturen. We zijn Dirk wederom bijzonder dankbaar voor de partnerschap met Jantje Beton. Deze supermarkt denkt écht aan de kleintjes!”

Opbrengst statiegeldactie

Met de opbrengst van de landelijke statiegeldactie van Dirk van den Broek willen we buitenspelen voor ieder kind bereikbaar maken én houden.

1 Bron: Nivel en RIVM: De gevolgen van de coronapandemie voor de gezondheid en het welzijn van de jeugd. Een systematische literatuurstudie Nivel & RIVM-rapport 2022-0019