Koningsdag 2021 #oranjebuiten

Nieuws — 12 maart 2021

Op 27 april 2021 viert Koning Willem-Alexander zijn verjaardag. En wij vieren mee. Alle kinderen in Nederland worden uitgenodigd. Koningsdag 27 april: 10.00 uur buitenspelen!

Op de stoep, in de tuin, in de speeltuin of in de buurt. Veilig, verstandig, op afstand. Deze uitnodiging komt van de Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen. Samen met diverse organisaties.

Hiermee onderstrepen we het belang voor kinderen om buiten te zijn, te spelen en te bewegen op deze feestelijke dag. In deze coronatijd, waarin juist ook kinderen beperkingen ervaren, is het belangrijk om het leven te vieren en naar buiten te gaan. Uiteraard binnen de coronamaatregelen, dus met eigen gezin, vriendje of vriendinnetje, buurkinderen. Fantastisch om op 27 april een straatbeeld te zien met spelende kinderen, net als op ‘gewone’ Koningsdagen, nu met de nodige afstand.

Het ochtendprogramma ziet er als volgt uit:

• Tussen 09.30 en 10.00 uur klinkt er carillonmuziek vanaf tientallen beiaards in Nederland. Waaronder ook het nieuwe Kinderen voor Kinderen Koningsspelenliedje ‘Zij aan zij’.
  • Om 10.00 uur klinkt het Wilhelmus. ( www.klokkenspel.org / www.kinderenvoorkinderen.nl) 10.00 uur: Kinderen worden uitgenodigd om buiten te gaan spelen.
  • De NUSO, branchevereniging van speeltuinen inspireert haar leden om leuke activiteiten te organiseren. (www.nuso.nl)
  • Jantje Beton biedt volop inspiratie voor het speeluurtje via www.speelbeweging.nl.
  • Scouting Nederland deelt ideeën via www.thuisopavontuur.nl/koningsdag.
  • YMCA Nederland biedt speeltips aan op www.ymca.nl/koningsdag.
  • Ga naar: www.oranjebond.nl , met de inbreng van KBOV-leden veel stoep-en-tuin-speeltips.

Lekker buiten, lekker spelen en bewegen op Koningsdag 2021

• Én: gedurende de hele meivakantie zijn er op een groot aantal bijzondere locaties: kastelen, landgoederen en buitenplaatsen, speciale kinderactiviteiten te beleven. (www.skbl.nl )